Fine Boat - All You Wanted to Know...

Léta jsem snil o tom tom, že udělám nějaký letní kurz přímo v Anglii. A ne jen tak ledajaký kurz, jakých jsou v létě za kanálem stovky, ale akci. která bude zážitkem sama o sobě a i jazykově bude mít větší ambice než sériový produkt ELTprůmyslu. Jenže pořád se žádná realizovatelná varianta ani neblížila té vysněné. Až vloni mi překřížil cestu John. Úkaz. Učitel angličtiny, specialista na solární panely, hlasatel berlínského rozhlasu z časů NDR, neuvěřitelný kutil a vůbec technický talent, nadšený zpěvák revolučních písní, šarmantní a až neanglicky vřelý pán. No, ne všechno z toho dávalo smysl, ale jedna věc ano: John v devadesátých letech koupil loď – narrowboat, stejně ikonickou jako doubledeckery, červené telefonní budky či londýnské taxíky a tu vlastnoručně přestavěl na plující jazykovku. Geniální. Ráno i odpoledne se mezinárodní posádka učí anglicky a mezi tím se ti, co se zrovna neučí, starají o zdymadla, řízení lodi anebo jen tak posedávají, plkají, čtou anebo jen tak sledují ty ovce a mosty a barvité postavičky na ostatních lodích. Anebo se snaží chytit teplou vodu ve sprše.

John už sice sám neučí, ale loď zná doslova do posledního šroubku, a tak se stará o její provoz, nakupuje, vaří, organizuje. A aby nevyšel ze cviku, tak jemně tlačí na studentskou posádku, aby si něco psala, nejlépe cestovní deníky, které s nimi potom individuálně opravuje. A občas zpívá tu Internacionálu či jiné podobně úderné songy anebo hraje na saxofon Summer Night, zvlášť v dlouhých tunelech, kterými kanály procházejí.

No a i když John ode mně původně chtěl jen pomoc s propagací svých kurzů, slovo dalo slovo a nakonec se nechal přemluvit, abych si na jeho lodi udělal kurz svůj. On že k němu dodá jen svůj standardní servis a jednoho ze svých rodilých kantorů, který mi pomůže s učením. Rozechvělí z toho, jak to dopadne, jsme byli oba asi tak stejně, ale obavy se nenaplnily. Akce to byly vynikající, i když určitě ne pro každého – prostor na osobní věci, který by záviděly i low-costové aerolinky, pryčny užší než v českých věznicích, celkově dost archivní vybavení včetně spacích pytlů Made in Czechoslovakia (mně se oči orosily, jiným málem vypadly) i to poněkud bizarní setkání s komunismem model UK 2018. Nejlepší byl ovšem nadhled, se kterým to nepohodlí i bizár posádka brala a užívala si všechno to, co mouchy malé i velké s přehledem vynahradilo a natěšená očekávání naplnilo. Naučili jsme se obsluhovat zdymadla a řídit více než dvacetimetrovou bestii i v místech, kde z obou stran byly centimetry, užili jsme si kanály a anglickou krajinu i hospody kolem nich, noční debaty na přídi lodi a vůbec skrz naskrz pohodový týden v bezva společnosti.

FAQ

Termíny? Cena?

Letos je jen jedna možnosti: 24. 6. – 1.7. 2019 Odlétá se v pondělí pozdě večer, návrat následující pondělí večer. Platit se bude 5 700 Kč záloha + 250 £ doplatek (cca 7 400 Kč*).

Kolik je tam vlastně lidí?

Plně obsazená loď pojme 12 lidí, ale já na kurzy beru jen 7 lidí, takže se dvěma učiteli a kapitánem je na lodi lidí celkem 10.

Jak probíhá výuka?

Učí se ve dvou blocích, vždy ráno a odpoledne po 90 minutách. Někdy na přídi lodi, někdy uvnitř nebo na louce u kanálu nebo taky v hospodské zahrádce, podle toho, co zrovna vypadá jako dobrý nápad. Časy jsou flexibilní a do jisté míry se odvíjejí od toho, co je zrovna na trase. Jeden blok vedu já, druhý anglický učitel.

Kolik angličtiny je mimo samotné hodiny?

Moje i Johnova snaha je omezit češtinu na minimum, což je při troše odhodlání lehčí, než se zdá. Přítomnost dvou Britů v tom samozřejmě pomáhá hodně, stejně tak jako anglické prostředí samo a všeobecná motivace se rozmluvit. V konečném důsledku ale samozřejmě záleží hlavně na vás.

Kolik se toho dá naučit?

Žádný sebeintenzivnější týdenní kurz vás jazyk nenaučí, takže čekat zázraky není na místě a pokud se potřebujete naučit pořádně anglicky, na intenzivní kurzy obecně zapomeňte a běžte na pořádný kurz, který se táhne pár měsíců a ještě lépe let. Na druhou stranu, kdybych si myslel, že to jazykově nemá moc smysl, tak bych to nedělal. Jako doplněk studia během roku to nemá chybu a zrovna tak skvěle to funguje jako oprašovadlo vaší rezavějící angličtiny.

Jak je organizovaná a na kolik vyjde doprava?

Letenky si každý zajišťuje sám, při včasném nákupu se dají zpáteční letenky sehnat i pod 3 000,- Kč. Vloni se nám podařilo většinu lidí dostat na jeden let, takže jsme potom mohli využít taxi mikrobus z letiště až k lodi, což ušetřilo spousty času i peněz. Na tuhle část počítejte další asi tak pětistovku na každý směr, ale může to být o něco méně i o hodně více, pokud pojedete sami.

Kolik toho člověk uvidí?

Na trasách jsou zajímavé vesničky i města, ale za týden se toho tolik nestihne. Navíc denně je podstatná část času věnovaná výuce, takže pokud máte seznam toho, co za cesty potřebujete vidět, tak tohle není akce pro vás. Kanály si ale užijete dokonale a tempo rychlé chůze, kterou se loď pohybuje, vás spolu se zastávkami s krajinou skamarádí dokonale. Za zmínku také stojí, že mimo městské zastávky prakticky na standardního oprůvodcovaného a divoce fotícího turistu nenarazíte a na většině míst budete jedinými cizinci.

Jak je to s jídlem?

Jídlo se vaří třikrát denně. Ano, i ráno bývá kromě cereálií většinou možnost teplé snídaně. John vaří dobře a vegetariáni i masožravci byli s kvalitou i kvantitou na obou kurzech spokojení. Navíc je denně možnost zajít do nějakého obchodu a doplnit případné mlsy nebo pití všeho druhu.

Je nutné se podílet na vaření a provozu kuchyně vůbec?

Na každém kurzu je jedno místo pro Johnova asistenta či asistentku, který mimo čas výuky pomáhá v kuchyni s nádobím a pomocnými pracemi, takže ostatní už nemusejí. Asistent/ka platí poloviční cenu, takže aspoň loni nebyl problém ta místa obsadit.

Co sprchy a záchody?

Na lodi jsou dvě toalety a jedna sprcha. Teplá voda je po většinu dne, ale je ohřívaná provozem motoru, takže možnosti teplé sprchy ráno před vyplutím a později večer jsou omezené. Není problém se sprchovat denně, ale svobodu ani pohodlí hotelového pokoje nečekejte.

Není tam trochu těsno?

Je. Ale za ten týden to zas až tak nezaznamenáte. Na svoje věci má každý k dispozici bednu, která se zasouvá pod pryčny. Její rozměry jsou 60cm x 50cm x 20cm a balení na cestu tak chce určitou kázeň, ale problémy s tím neměl nikdo. Pokud jste si zvykli cestovat nalehko pouze s příručními zavazadly do letadla, bude vám prostor stačit bohatě. Jestli se ptáte na soukromí, to je samozřejmě omezené. Ložnice jsou pro všechny lidi dvě, ale přes den jste každou chvíli někde venku a i na lodi snadno najdete místo, kde vás nikdo rušit nebude. Dispozice lodi si můžete prohlédnout na obrázku v galerii.

Jak moc závazný a vůbec společný je program?

Mimo výuku, zdymadla a občasné řízení lodi jste pánem svého času. Během zastávek je program zcela volný a plus minus závazný je jen čas odjezdu. Ráno před vyplutím nebo po večerním příjezdu si v pohodě stihnete zaběhat nebo se projít po nedalekém okolí kotviště.

Loď obsluhují opravdu všichni?

Do obsluhy zdymadel i uvazování a odvazování lodi se během plavby zapojí do určité míry každý, stejně tak si všichni osahají kormidlo. Ti zručnější pak řídí sami, ti, co se na to necítí, řídí méně často, s pomocí a pod dozorem těch zdatnějších.

Dá se dostat i na delší kurzy?

Kromě dvou mých týdenních kurzů se můžete přihlásit i na Johnovy tradiční kurzy, které jsou delší (13 dní), loď i základní formát jsou stejné, posádka (6 až 9 kurzistů) je mezinárodní a oba učitelé jsou Britové, takže vystavení angličtině je určitě intenzivnější. U těchto kurzů se nepodílím ani na organizaci ani na výuce, ale pokud o ně máte zájem, napište mi. Nejen, že John má pro Čechy lepší ceny, ale já se navíc vzdávám nabízené provize ve váš prospěch, takže byste měli výhodnější cenu než ti, co se přihlásí přímo. Rozpočteno na den tak tyto kurzy vyjdou laciněji než ty moje (cca 460 £). Detaily ještě dodám během února.